Marguerite

De zeventienjarige Marguerite reist met haar vader naar het Franse Cahors om te helpen bij de wijnoogst. Daar wordt ze voorgesteld aan Clément Bonave, en onverwacht bloeit er een gepassioneerde relatie tussen hen op. Hoewel Marguerite aarzelt zich te binden, accepteert ze zijn aanzoek en bouwt een leven op in Frankrijk. Ze wordt kraamvrouw en helpt de dorpelingen met hun problemen. Door haar werk realiseert ze zich hoeveel gevaren er met het kraambed verbonden zijn; dat besef brengt haar in strijd met de conventies en de curé. Zodra ze merkt dat zij als vrouw niet over haar eigen leven en lichaam mag beslissen, wordt haar strijdlust aangewakkerd. Uiteindelijk staat ze echter alleen tegenover haar familie en de plaatselijke tradities.

ISBN 9789082516418
Prijs paperback € 19,95
Leverbaar vanaf 11 juni 2016
Voor 16:00 uur besteld morgen in huis
Retourneren binnen 14 dagen mogelijk

Inkijkexemplaar

Recensie NBD Biblion

Marguerite / Tineke Aarts ; illustraties Alice Freytet. – [Oudenbosch] : Lemontree Books, [2016] ; – 253 pagina’s : illustraties ; 22 cm (Bonave trilogie ; 2e roman).

Rond het midden van de negentiende eeuw trekt een jonge Spaanse vrouw, Marguerite García, met haar vader mee om te helpen bij de druivenpluk op een groot landgoed in Frankrijk. Hij slaagt in zijn bedoeling haar ‘omhoog’ te laten trouwen met de zoon van de pachter van de wijngaard, Clément Bonave. Marguerite wordt assistente van de dorpsdokter om te helpen bij bevallingen en verovert langzaamaan meer vrijheden, ook dankzij het respect dat ze afdwingt voor haar initiatieven om het leven in het dorp te verbeteren. Het huwelijk is goed maar Marguerite wil geen tweede kind na de geboorte van haar zoon Léon, zonder haar echtgenoot hiervan op de hoogte te stellen. Zij heeft meegemaakt hoe een buurvrouw in het kraambed stierf en gelooft in de duistere voorspellingen van een helderziende. De vrome Marguerite geraakt in een onmogelijke spagaat wanneer zij is verkracht en zwanger raakt. In dit verhaal komen getailleerd de beperkte keuzes voor vrouwen aan bod die het dorpsleven in Frankrijk in de negentiende eeuw te bieden had, maar die worden respectvol verteld, niet versimpeld tot barbaarse toestanden. Met stamboom. Deel 1 ‘Familiebezit’* speelt zich af in de jaren zeventig van de twintigste eeuw.

Recensent: Anneke van Ammelrooy


 

Verschenen recensies en interviews

Recensie ‘Marguérite, lekker lezen over Frankrijk’ door Antoinette Steemers

Recensie ‘De Bonave-familie, sterke vrouwen met een eigen mening en een eigen wil.’ op allesoverboekenenschrijvers.nl door Monique van der Hoeven

Recensie in de Belgische Metro “Het lot van een jonge vrouw”

Recensie ‘Marguerite’ Blikopdewereld.nl door Jo Swaen.

“Eeuwenlang bewaarde tradities verdwijnen, in Nederland nog veel sneller dan in Frankrijk”. Interview door Francine Bardoel in universiteitskrant Univers


 

ansichtkaart Ferme

Interview: “Marguerite strijdt voor haar eigen leven”

Het verhaal is gebaseerd op een lokale oude geschiedenis waarover in Familiebezit al gesproken wordt: de legende op basis waarvan iedereen tegen Juliette zei dat haar grond verdoemd was.
Wat bracht je ertoe om dit verhaal verder uit te werken?

Na
Familiebezit begon ik met het vervolg op het leven van Juliette en Virginie, zoals ik van plan was. Daarbij wilde ik die oude legende echter wel verder uitwerken en daar vond ik een mooie, literaire vorm voor. Echter, hoe verder ik kwam, hoe meer die oude geschiedenis begon te storen. Als lezer wilde je graag in het heden blijven, daarom moest ik het verleden beknopt en abstract houden. Hierdoor kwam echter het verhaal in het verleden niet tot zijn recht. Ik kwam vast te zitten en heb het manuscript laten lezen door de redacteur die indertijd Familiebezit heeft begeleid. Zij adviseerde me om van het verhaal in de negentiende eeuw een apart boek te maken. Na anderhalf jaar diep ademhalen, kreeg ik ineens de geest. Nu voelt het alsof ik het verhaal heb bevrijd, alles viel ineens op zijn plaats. Het verhaal van Marguerite verdiende een eigen boek, omdat ze leefde in een tijd waarin vrouwen echt voor zichzelf dienden op te komen. Ze zaten knel tussen familie, conventies, de kerk …

Marguerite Bonave heeft ondanks haar werk als kraamvrouw een panische angst om in het kraambed te sterven…
Dit thema kwam steeds naar boven. Het is boeiend om een oud tijdperk tot leven te brengen. Ik was hierbij vooral geïnteresseerd in wat er tegenwoordig anders is en dat betreft wezenlijke zaken. Bijvoorbeeld de vrijheid die wij nu hebben om je leven een nieuwe wending te geven als je huwelijk vastloopt, maar ook zaken als de gezondheidszorg. Ik vond het schokkend om de demografische cijfers uit die tijd te zien, zoveel vrouwen die stierven in het kraambed en kinderen die de volwassen leeftijd niet haalden, vaak als gevolg van gebrekkige hygiëne. Daarbij las ik in een voetnoot over een arts van adellijke afkomst die jonge meisjes hielp met het plegen van abortus, zodat ze niet stierven in de handen van kwakzalvers. Dat heeft me enorm geïnspireerd. Vrouwen moeten bang zijn geweest. Het is nogal wat als je leven op je twintigste in het kraambed eindigt.

Heb je zelf een verlangen naar die vroegere tijd?
Eerst wel, maar na dit boek absoluut niet meer. Het is me duidelijk geworden hoezeer maatschappelijke factoren zoals de rol van religie, maar ook wetten en bestuur invloed hebben op een leven. In die tijd was het bijvoorbeeld de gewoonte dat de ‘Ostal’ ofwel het familiehuis door de oudste zoon werd geërfd, met als tegenprestatie levenslang voor de inwonende ouders te zorgen. Dit was een bron van conflicten. Het leidde tot jaloezie, gespannen relaties, promiscuïteit… Ze leefden zo dicht op elkaar, overspel en verkrachtingen waren aan de orde van de dag. De relaties tussen de mensen waren nogal bruut, zelfs gewelddadig te noemen, vooral in deze streek. Er zijn studies die de hoge mate van geweld proberen te verklaren, daar heb ik veel van opgestoken. Ook op het gebied van de natuur was het niet beter. In de Lot waren tien keer zoveel wijngaarden als nu. Deze monocultuur maakte dat de phylloxera, een wijnluis, de wijnbouw later in één klap kon wegvagen. Ik heb me verzoend met de huidige tijd, ondanks zaken die ik liever anders zie.

Na Juliette Bonave in Familiebezit heb je opnieuw een sterk personage neergezet.
Naar wie gaat jouw hart het meeste uit?

Dat kan ik niet zeggen. Ze zijn zeer verschillend: Juliette komt er op de dag van haar huwelijk achter dat ze een verkeerde keuze maakt. Marguerite heeft weinig keuze in het tijdperk waarin ze leeft. Zij doet er dus ook alles aan om ervoor te zorgen, dat ze juist geen verkeerde keuze maakt. Ze geeft duidelijk bij Clément aan wat ze nodig heeft om gelukkig te worden, hoe hun huwelijk kan slagen. Juliette gaat zo op in de waan van de dag dat ze daar nooit bij stil heeft gestaan. Juliette zoekt naar bezinning en rust, omdat ze die in Nederland tekort gekomen is. Marguerite heeft een overdaad aan tijd voor bezinning en zoekt naar manieren om haar leven zin te geven, buiten de kleine familiekring en de religie om. Voor haar was de speelruimte echter gering. Beide vrouwen hadden mogelijkheden en beperkingen in de tijd waarin ze leefden.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren